Bel ons

0182 761676

Email versturen

info@capslockmarketing.nl

Openingstijden

Ma - Vr 9:00 - 18:00

Google Analytics 4 (GA4), alles wat je moet weten

Google Analytics 4 implementeren

Inhoudsopgave

Je bent waarschijnlijk al op de hoogte van de nieuwste update die eraan gaat komen over Google Analytics 4. Vanaf 1 Juli 2023 Gaat Universal Analytics (Google Analytics 3) eruit! Tijd om je als onderneming voor te bereiden op deze ingrijpende verandering van Google. Zeker als je al lekker bezig bent met je online marketing.

Het nadeel van deze update van Google is dat de verzamelde informatie uit GA3 niet direct kan worden meegenomen of geïmporteerd worden naar de vernieuwde Google analytics 4. Voor jaar tot jaar vergelijkingen is het dus belangrijk om je Google Analytics 4 al eigenlijk voor 1 Juli 2022 correct te hebben geïmplementeerd op je website. Dat wordt extra opschieten dus.

In deze blog vertellen we je meer over hoe Google Analytics 4 werkt en hoe je deze kan inzetten voor je web analytics.

Wat is er anders aan Google Analytics 4 (GA4)?

Zoals we net al zeiden werkt GA4 een stuk anders dan UA3. Is het dan volkomen nieuw? Nee dat niet. De nieuwe GA4 is een combinatie van de bestaande Google Firebase + Web analytics. Al eerder kon je apps doormeten doormiddel van Google Firebase (een Google Analytics voor apps). Apps werken anders (meten op basis van gebeurtenissen) dan websites (meten op basis van pageviews). En websites steeds meer toegroeien naar slimmere en snellere toepassingen voor het web (vergelijkbaar met apps). Is GA4 geïntroduceerd.

Het eerste grootste verschil tussen Universal Analytics (UA3) en Google Analytics 4 (GA4) is wat er met de standaard implementatie direct mee komt voor het doormeten van je website. 

De standaard implementatie

Eerder, Wanneer je UA3 aan je website toevoegt, volgde het enkel de paginaweergaves en de metadata die daarbij meekwam. Maar het volgde geen zogenoemde: ‘gebeurtenissen’ op de site, zonder eerst aanvullende gebeurtenissen in te stellen (tags en triggers) via Google Tag Manager of direct code in je website te plaatsen. Voor veel mensen of bedrijven zijn er dus uiteindelijk alleen paginaweergaven bijgehouden en dat is alles. 

Meer gebeurtenissen dan voorheen

Google probeert de implementatie eenvoudiger en meer geautomatiseerd te maken dan voorheen met deze nieuwe versie van GA4. Hierdoor meet GA4 niet alleen meer standaard alleen pageviews maar ook de volgende gebeurtenissen op je website:

  • Een scroll op een pagina
  • Uitgaande klikken
  • Zoekopdrachten binnen je website
  • Video-engagement (van video’s op je website)
  • Bestandsdownloads (van bestanden die op je website staan)

Interessant is dat Google nu ook voornamelijk op tijd registreerd. Een sessie kan dus uit meerdere gebeurtenissen bestaan. 

Automatische gebeurtenissen

Wanneer je Google Analytics 4 implementeert op je website, worden er door Google nog een aantal extra gebeurtenissen geregistreerd die je in elke GA4 implementatie zal terugvinden. Zoals:

  • First_visit: De eerste keer dat iemand jouw website bezoekt
  • Page_view: Om de pagina die iemand bezoekt te rapporteren
  • Session_start: Om vast te stellen wanneer een sessie begonnen is. Deze wordt na 30 minuten inactiviteit opnieuw getriggerd
  • User_engagement: Wanneer iemand minstens 10 seconden op jouw website besteed

Deze gebeurtenissen kunnen niet uit GA4 worden gehaald of uitgezet worden, Omdat dit belangrijke gebeurtenissen zijn voor GA4. 

Wat zijn parameters in GA4?

Een gebeurtenis binnen GA4 kan uit meerdere parameters bestaan. Om je hier iets meer duidelijkheid over te geven hebben we het in de volgende tabel gezet. 

Gebeurtenisnaamparameters
page_view: een paginaweergavepage_location: De URL van pagina welke is bekeken
page_referrer: De URL van de vorige pagina
page_title: De titel van de pagina
user_engagement: Hoe betrokken de gebruiker isengagement_time_msec: Hoeveel tijd is de gebruiker bezig geweest in de sessies gemeten in seconden
source: Van welk kanaal is de gebruiker op de website gekomen

Voor de meeste gebeurtenissen is dit al automatisch ingesteld. Voor alles anders dan de automatisch ingestelde gebeurtenissen moet je dit zelf instellen of laten instellen.

Gebeurtenissen die je zelf moet instellen

Helaas meet GA4 niet alles door wat je maar kan bedenken en zal je voor je website toch nog deels zelf aan de slag moeten.

Aangepaste gebeurtenissen

Als de gebeurtenis die je wilt meten niet tussen de drie eerder genoemde categorieën staat is er nog de optie om een aangepaste gebeurtenis te maken. Soms implementeren plugin makers automatisch gebeurtenissen die worden ingeschoten bij Google Analytics 4 maar vaker moet je zelf aan de slag met het aanmaken van gebeurtenissen via Google Tag Manager. Zo kan je voor elke klik of actie op je website een gebeurtenis maken. Zoals welke menu knoppen er zijn gebruikt zijn of hoe vaak de foto’s zijn aangeklikt om in te zoomen op de productpagina’s. Verzin het maar wat je wil doormeten. 

Probeer wel met het verzinnen en aanmaken van de aangepaste gebeurtenissen consistent te zijn met de manier waarop Google dit doet. Anders krijg je 2 parameters op dezelfde actie wat voor verwarring kan zorgen. Dit zou je later nog kunnen fixen maar wil je liever voorkomen. Als laatst moet je er ook op letten dat een GA4 Property maximaal 500 aangepaste gebeurtenissen kan worden toegevoegd.

Gebeurtenis instellen als conversie

Je kan dus zelf aangepaste gebeurtenissen maken met GA4. Elk van deze gebeurtenissen kunnen dus bestaan uit meerdere parameters om het een gebeurtenis te laten zijn. Als je eenmaal een belangrijke gebeurtenis wil markeren als conversie kan dat heel gemakkelijk in GA4. Je hoeft hierbij alleen het knopje om te zetten om hem te markeren als conversie.

Gevorderde methodes: Je verkoopt B2B en wil graag bepaalde gebruikers markeren als lead wanneer ze 2 downloads van je website hebben gedaan en het contact formulier hebben ingevuld. Dan kan je hiervan dus een aangepaste gebeurtenis maken uit al bestaande gebeurtenissen. Het zou er dan als volgt uit kunnen zien afhankelijk van de namen die je eraan hangt.

GebeurtenisnaamParameters
is_lead: Gebruiker heeft dus nu de stempel gekregen dat deze een lead is.file_download1: Dit is bijvoorbeeld een checklist die je beschikbaar hebt gemaakt.
file_download2: Dit is bijvoorbeeld een template die je beschikbaar hebt gemaakt.
contact_form_ingevuld: Een gebeurtenis die je zelf hebt gemaakt wanneer iemand het contactformulier heeft ingevuld

Zo kun je dus zeggen dat je voor Google Ads wil optimaliseren op de gebeurtenis:  file_downloads omdat je deze als conversie hebt gemarkeerd. En kan je de is_lead gebeurtenis gebruiken om een doelgroep te definiëren. Gebeurtenissen slim instellen is dus ontzettend belangrijk ook bij het instellen van je conversies. 

Aanbevolen gebeurtenissen van Google

De aanbevolen gebeurtenissen van Google zijn gebeurtenissen die handig kunnen zijn voor je website en waarin jij je als ondernemer bevindt. Deze gebeurtenissen hebben wel door Google vooraf gedefinieerde parameters en namen. Zijn specifieker dan de standaard gebeurtenissen die voor elke website van toepassing kunnen zijn. En kun je dus instellen als je denkt dat deze interessant zijn voor jouw website.

In het Google Analytics Help Center kun je meer vinden over de aanbevolen gebeurtenissen die van toepassing zijn op jouw website of branche.

Een duidelijke gebeurtenis die voor ecommerce handig is en dus niet standaard meekomt is de gebeurtenis: ‘​​purchase’. Dit is een duidelijke gebeurtenis waar dynamisch (op basis van de orderwaarde) waarde aan gehangen kan worden. 

Google Analytics 4 implementeren?

We snappen dat dit aardig je pet te boven kan gaan als je er niet dagelijks mee bezig bent. Maar als je dit eenmaal in de vingers hebt kan je met deze data je online marketing superchargen en slimme gebeurtenissen instellen waarmee je funnels kan maken waar je voor je onderneming betere beslissingen kan maken. We leven namelijk tegenwoordig waar de top bedrijven op de technische beurs maar in 1 ding handelen. Data! 

Google Analytics 4 (training of implementatie)

Wil je ook je marketingmachine superchargen en klaar zijn voor de toekomst? Boek dan nu een consult om kennis te maken voor een training of implementatie. 

[showmodule id=”1375″]

DEEL DIT BERICHT

Geschreven door Emiel

Bij Caps Lock Marketing helpen we bedrijven groeien met slimme Google Ads, converterende websites en onweerstaanbare content. Wij zorgen dat je online niet alleen zichtbaar bent, maar ook écht resultaat boekt. Van winstgevende campagnes tot websites die klanten overtuigen: wij halen het maximale uit jouw digitale kansen. Klaar voor meer online succes? Wij staan voor je klaar! 🚀

Ma - Vr 9:00 - 18:00
+31642182759
Gouda, Nederland
info@emiellockhorst.nl